آخرین مقالات
همه چیز درباره چرم تبریز
تولیدات چرم از نگاه شغلی و کارآفرینی
فرایند تولید محصولات چرم از طراحی نوع محصول آغاز میشود. دامنه این تولیدات از کفش، کاپشن، بوت، دستکش، صندل تا کیف پول گسترده است. برای آغاز کار، طراح باید آموختههای خودش را با خلاقیت درآمیزد و محصول را درخور گروههای سنی و سلایق مختلف روی کاغذ بیاورد. البته منظور، واقعا کاغذ نیست؛ زیرا امروزه طراحی محصولات چرمی بهصورت کامپیوتری انجام میشود. به همین دلیل طراحی چرم، علاوه بر مهمترین، یکی از پیچیدهترین مراحل کار نیز بهحساب میآید. معمولاً برای طراحی یک محصول هزینههای زیادی میشود. علاوه بر طراحی، ظرفیت بالای این تولیدات در ایران باعث شده که علاقهمندان در این حوزه بتوانند در مشاغلی مانند بازاریابی، فروش و خدمات پس از فروش نیز فعالیت کنند.
بهداشت و سلامت چرم تبریز
کارشناسان این صنعت بر این اعتقادند که پوست گوسفندهای ایران بسیار مرغوب است. گوسفندان ایران به دلیل دارا بودن دندههای بزرگ، بخش عمدهای از چربی پوست را به خود جذب میکنند. این امر باعث میشود که پردازش چرم آسانتر صورت بپذیرد و در عین حال به دلیل داشتن رطوبت، بوی بدی ندهد. از طرفی آب و هوای خشک ایران هم مزید بر علت شده است. این نوع آب و هوا باعث میشود در پوست حیوانات، کمترین میزان آلودگی، خراش و بیماری وجود داشته باشد. از این نظر، دشت مغان عالیترین چرم ایران را داراست.
چرم تبریز در بازار جهانی
جالب است بدانید که اگرچه بازار چرم در جهان به کشورهای ترکیه و ایتالیا اختصاص دارد، اما در حدود ۸۰ درصد از پوست گوسفند و ۲۰ درصد پوست بز ایرانی به این کشورها صادر میشود. درواقع در پیشگام بودن این صنعت در این دو کشور، مواد اولیه ایرانی نقش اساسی را ایفا میکند. وجود پارهای از مشکلات در زیرساختها و نبود فناوریهای نوین باعث شده است بهجای محصولات نهایی بیشمار، مواد اولیه بهصورت خام در اختیار سایرین قرار بگیرد و بازار ایران منفعت کمتری از این محصولات داشته باشد.بخشی از تولیدات ایران در بازار اولیه جهانی شامل زیره کفش، سگگ کفش و هرگونه لوازم جانبی مرتبط با محصول نهایی چرمی است. این در حالی است که برخی از تولیدکنندگان با وجود داشتن محصولات نهایی و عالی به دلیل نداشتن برنامهای برای برندسازی از رقابت در بازار جهانی محروم شدهاند.ایران جزو سه کشور اول در تولید و صادرات چرم سبک (محصولات نیمهتمام) است. چرم تولیدشده در ایران از نظر کمیت و کیفیت در رتبه سوم جهان قرار دارد. آذربایجان، افغانستان، عراق و روسیه از مقاصد بینالمللی چرم تبریز هستند.
مشکلات حال حاضر در صنعت چرم
بیشترین تولیدات چرم ایران بهصورت بالقوه انجام میپذیرد. یعنی تولیدات چرم از محدوده بازارهای محلی و سنتی پا فراتر نمیگذارند، در بازار جهانی رقابت نمیکنند و در نتیجه به فروشندگان و مصرفکنندگان جهانی معرفی نمیشوند. البته بروز چنین مشکلی بهخاطر بهروز نبودن فناوریهای نوین، نبود نقدینگی کافی در این صنعت،قدیمی بودن ماشینآلات، مشکلات گمرکی، افزایش خامفروشی و از این قبیل، طبیعی است.صنعت چرم ایران نیاز به افزایش توجه و سرمایهگذاری دارد. با این وجود، در همین شرایط نیز نام برخی از تولیدکنندگان چرم ایران برای همگان آشناست؛ تولیدکنندگانی که همواره در تلاشند صنعت چرم پابرجا باقی بماند.
تنوع و کیفیت در محصولات
انواعی از کیف پول از کوچک تا بزرگ، کیفهای اداری شیک مناسب کارمندها، کیف پاسپورتی و دوشی در تبریز تولید میشود. هنرمندان تبریزی مرغوبترین چرم را با طراحی و دوختهایی فوقالعاده همراه کردهاند. نتیجه این امر هزاران محصول زیبا، شیک و ممتاز است. بعضی از این محصولات، تمامچرم و برخی در ترکیب با مواد دیگر ساخته میشوند.
انواع چرم، از شبرو تا نبوک در تبریز
شبرو چرم طبیعی گاومیش و یکی از پرکاربردترین چرمها در تولید کیف و کفش است. این چرم که دارای ضخامت زیادی است، سطحی ناصاف دارد که همین ویژگی در جلوه متفاوت و بینظیر آن در محصولات بسیار موثر است. یکی از دلایل استفاده از این چرم در محصولات فراوان، مقاومت بالای آن در برابر خراش و آسیب است. چرم نبوک هم بر اثر ساییدن چرم گوسفند، گاو و بز ایجاد میشود و ظاهری مات و جذاب دارد. روشهای مختلفی برای تولید چرم در تبریز به کار گرفته میشود که تنوع بالای محصولات چرمی را به دنبال دارد.